”Vi har fått in uppdrag till ett värde av 1,8 miljoner”

2017 bestämde sig Adde Zekaj för att ta steget och starta byggföretaget Palmens Totalbygg AB. I starten hade företaget två anställda och erbjöd snickeritjänster. I år är de 6 anställda och gör alltifrån badrumsrenoveringar till totalentreprenad via Servicefinder. Läs intervjun om företagets väg från liten kundkrets till ett populärt val bland konsumenter och företag.

Adde Zekaj har jobbat inom byggbranschen till och från sedan efter gymnasiet. 2017 bestämde han sig för att ta steget och starta byggföretaget Palmens Totalbygg AB. Till en början brottades företaget med samma utmaningar många nystartade företag gör – att bygga en kundkrets.

– Man försöker övertala kunden till varför man är bäst, trots att man startade upp för en vecka sedan! Men jag är rätt pratglad och har en pedagogisk utbildning i bakgrunden, så jag är duktig på att läsa av folk, säger Adde. 

Palmens Totalbygg kom i kontakt med Servicefinder i januari i år och bestämde sig för att gå med. Det visade sig vara ett klokt beslut. 

– Sedan vi gick med i Servicefinder har vi fått in uppdrag till ett värde av 1,8 miljoner. Vi har också ett projekt på gång som är värt 3 miljoner. Målet för 2021 är att trippla omsättningen och dubbla personalstyrkan. Jag gillar konkurrensen med andra företag och tycker det är kul när andra byggare kollar på samma projekt. Jag gillar utmaningar och är duktig på att sälja in oss, säger Adde. 

I starten var företaget två anställda och erbjöd snickeritjänster. Idag har företaget 6 anställda och gör alltifrån köksrenoveringar till totalentreprenad i samarbete med VVS- och elfirmor. Adde är projektledare och sköter all kundkontakt. Han är ofta på plats för att kontrollera att projekten går enligt plan.

– Jag har lite utav ett kontrollbehov och vill veta alla detaljer! Men det är också jag som säljer in oss till kund så det är viktigt att få det bästa resultatet. Det är såklart skillnad på att renovera ett hus från 40-talet mot ett nyare hus, men vi gör vårt bästa i den utsträckningen det funkar, säger Adde.

Han berättar vidare att Palmens Totalbygg klassas som lite dyrare hantverkare, men att det inte har varit ett hinder när de konkurrerat med billigare byggföretag.

–  Kunden strävar såklart efter att få ett billigt pris, men kunden strävar också efter att få det bästa resultatet. Billigt och bäst går inte hand i hand. Har man ett gott rykte och ligger högre i pris så kan kunden tycka att det är värt att anlita en för att slippa oroa sig. Jag brukar säga till kunderna ”Jag har en magisk miniräknare, när jag skriver billigt plus billigt blir det jättedyrt”. Anlitar man en oseriös hantverkare så kan det bli dyrt att korrigera om det blir fel. 

Att eftersträva det bästa resultatet och få bra referenser är viktigt när flera byggföretag visar intresse för ett projekt, menar Adde. Han är aktiv och samlar in referenser för utförda jobb, men använder också Instagram för att publicera bilder och filmer på projekt, 

 –  Man kan läsa en text, men att se vad vi faktiskt gjort ger en helt annan upplevelse, säger han.

3 framgångstips från Palmens totalbygg AB

Var påläst

”Mycket handlar om kemi, det är som att ragga! Men det handlar också mycket om kunskap. Jag är påläst, kan allt om bygg och är snickare i grunden. När vi samarbetar med VVS:are så frågar jag ut dem om jag inte förstår något. Jag behöver den informationen till nästa kund! Det handlar om att vara vaken och veta vad man pratar om.”

Var tillmötesgående

”Tidsplan och kvalité är viktigt, men vi värdesätter också att vara tillmötesgående. Det händer att folk ändrar sig eller kommer på nya grejer under tiden man renoverar. Då brukar vi komma överens om något som funkar även om det blir avdrag i offerten. Ett nej kan vara avgörande för en kund, så vi försöker alltid tillgodose kundens behov.  Jag tackar exempelvis inte nej till målerijobb för att jag inte gillar målerijobb, utan ger i sådant fall bort jobbet till vänner som är målare.”

Städa undan efter dig

”Det är jätteviktigt att hålla rent efter sig. Man måste ha rena arbetsplatser och ytor.  Vi städar och plockar undan innan vi går för dagen och våra kunder uppskattar det. En kund lämnade nyligen ett omdöme om oss och skrev att vi höll det så rent att de kunde bo i huset med barn och hund utan problem under renoveringen. Det är inte trevligt om det ligger en kniv vid barnens leksaker när man gått för dagen. Det har aldrig hänt hos oss, men man har hört att det har hänt hos andra .”

Följ Palmens Totalbygg AB på Instagram här

Är du egenföretagare och vill hitta nya kunder? Lämna en intresseanmälan här!