L&K Company

L&K Company:

Vi kunde anställa efter 4 månader

Luka och Klara är gifta och startade upp städ- och byggföretaget L&K Company mitt under coronakrisen. Till en början hade paret svårt att vinna förtroende hos kunderna på grund av sin unga ålder. Några månader senare har företaget anställt två personer. Här berättar Klara om hur de lyckades slå hål på fördomarna och bygga en nöjd kundkrets.


Luka och Klara är gifta och driver städ- och byggföretaget L&K Company sedan maj i år. Luka har hantverkare i blodet. Hans pappa var målare i Georgien och Luka lärde sig yrket i tidig ålder. Själv sköter Klara marknadsföring, ekonomi och den dagliga kontakten med kunderna.

– Vi startade företaget i maj för att min mans kontrakt som hantverkare löpte ut mitt under coronakrisen, säger Klara.

Till en början erbjöd företaget endast hemstädning – som nystartat företag hade entreprenörerna inte mycket kapital att röra sig med. Men så fort de hade råd var målet att investera i måleri.

–  Som nystartat företag är det svårt att bygga en kundkrets. Dessutom var det svårt att vinna förtroende för att vi är så unga. Folk ifrågasatte hur mycket vi egentligen kunde med tanke på vår ålder, säger Klara. 

Att göra ett bra jobb och vinna förtroende har varit en framgångsfaktor för företaget även om de hade en tröskel att komma över i början. Vändningen kom när Klara lämnade en intresseanmälan hos Servicefinder. Klara startade företaget, satte ihop en hemsida på tre timmar och gick med i tjänsten. ”Vi hade inte så mycket pengar att röra oss med och behövde komma igång snabbt”, berättar hon.

Servicefinder hjälper L&K Company att synas och bygga en kundkrets. Redan till sommaren kunde företaget investera i måleri och utöka sitt tjänsteutbud.

– Tack vare Servicefinder har vi också fått fler jobb utanför tjänsten. Vi har gjort ett projekt hos någon och blivit rekommenderade vidare till andra. Vi har till och med haft möjlighet att anställa två killar. Vi trodde aldrig att vi skulle ha möjlighet att anställa första året!

Utöver nya kunder gillar Klara och Luka att det finns ett stort utbud av jobb att välja bland.

–  Vi väljer jobben som passar oss bäst. Man måste inte ta ett jobb om det inte känns roligt. Det är viktigt för oss att göra jobb vi tycker är roliga, då blir resultatet bäst, menar Klara. 

3 framgångstips till nystartade företag från L&K Company

Var alltid trevlig

Vi har ibland pratat med kunder som har varit otrevliga, men så har vi fått jobben ändå. Det är jätteviktigt att hålla masken och bemöta alla kunder på ett bra sätt.

Ha en öppen dialog

För mig är det viktigt att ha en ärlig konversation med kunderna och få dem att känna sig trygga, mer än att vi försöker sälja på dem något. Klarar man inte av något så är det bättre att säga; “vi kan tyvärr inte göra det här”. Man vinner förtroende och får återkommande kunder genom att vara ärlig!

Ring inte ner kunderna

Var inte för på och ring kunderna 30 gånger på raken. Ingen kund vill ha för många samtal från ett företag! 

Servicefinder Proffs

Är du egenföretagare och vill hitta nya kunder?

Lämna en intresseanmälan, så kontaktar vi dig med mer information!

Intresseanmälan
En man med grå huvtröja
Servicefinder Proffs

Är du egenföretagare och vill hitta nya kunder?

Lämna en intresseanmälan, så kontaktar vi dig med mer information!

Intresseanmälan