”Vår första hela månad som medlemmar i Servicefinder omsatte vi 105 k”

– Torpheimergruppen

Torpheimergruppen gick med i Servicefinder tidigare i år och har snabbt blivit ett populärt val bland konsumenter som söker hjälp med elinstallationer. Koncernen är sedan tidigare stora i Östergötland, men har gjort nya satsningar för att etablera sig i Stockholm. Här berättar Gustaf Niord om hur Servicefinder hjälper bolaget att hitta kunder i huvudstaden.

Gustaf Niord jobbar på koncernen Torpheimergruppen som utför tekniska installationer inom el, vs-teknik, ventilation och energitjänster. Tidigare arbetade han som elektriker och bedrev samtidigt en elitidrottssatsning inom längdskidor. Numera har han lagt elitkarriären på hyllan och fokuserar helhjärtat på sitt jobb på Torpheimer.

– Jag kunde inte tacka nej när möjligheten på Torpheimer dök upp. På pappret är jag “ledande montör”, men än så länge är jag allt i allo. Jag ansvarar för alla eljobb. Jag ser till så att de kommer in och utförs på ett bra sätt. Oftast är det också jag som tar första kontakt med kund, men jag delegerar även uppdragen till mina två kollegor.

Torpheimergruppen grundades 2001 i Linköping av det gifta paret Lars Göran och Yvonne. Bolaget växte från två medarbetare till 160 stycken och är idag stora i Östergötland. Nu är siktet inställt på Stockholm. 

– Tidigare har vi inte riktigt fått ett grepp om elmarknaden i Stockholm, men sedan jag kom in i bilden har vi gjort ett omtag. Det var jag som tog initiativet till att gå med i Servicefinder, säger Gustaf. 

Han berättar vidare att han kom i kontakt med Servicefinder när han själv behövde hjälp med att måla om. Då han och familjen var nyinflyttade till Stockholm hade de inga egna kontakter att dra i sådana lägen. 

– Från det att jag la ut min förfrågan till att det var färdigmålat gick det 1,5 vecka. Sedan började jag arbeta på Torpheimer. Vi stod ett tag och trampade vatten gällande att få in eljobb i Stockholm. Så då föreslog jag att vi skulle gå med i Servicefinder! 

Företaget tecknade ettårsavtal med Servicefinder för att testa på tjänsten. Resultatet? “Vi gick in i det här med öppna ögon och låga axlar, men det gick överraskande bra”, säger Gustaf och skrattar.

– Vår första hela månad som medlemmar i Servicefinder omsatte vi 105 k . Målsättningen var en omsättning på 16-17 k. Framåt siktar vi på att omsätta 120- 130 k i månaden. Kunderna kommer till oss via Servicefinder, men vi måste ta första steget. Men det här är å andra sidan kunder som har lagt ut en förfrågan för att få hjälp. Då behöver man inte skämmas att kontakta dem. Jag brukar tänka att det värsta som kan hända är att jag får ett nej. 

Han menar på att det är viktigt att vara snabb, men också att göra en egen bedömning på vad det är kunden faktiskt efterfrågar – och besvara på det på ett professionellt och tydligt sätt.

– Vi har färdiga svarsmallar för olika typer av jobb, både stora och små, men ser till att vara personliga ändå. Vi har exempelvis alltid med våra namn, beroende på vem som svarar på jobbet. Så fort jag ser ett jobb så vet jag ungefär vad det kommer att leda till och väljer en mall utifrån det. 

För Gustaf har tillgänglighet, kunskap och ärlighet varit viktiga framgångsfaktorer för att bygga förtroende hos kund. 

– Den feedback vi fått tillbaka från kunder är att vi är snabba på att ge svar, svarar bra på deras förfrågan och har en tydlig plan redan vid första kontakten. Jag är ödmjuk inför det faktum att vi är ett stort företag som har förutsättningarna att göra ett gediget bakgrundsarbete. Men när man använt tjänsten ett tag så lär man sig tillslut vad kunden vill ha och det är bra att ha med sig det in i samtalen.

Nyfiken på Torpheimergruppen? Här kan du besöka deras hemsida eller Instagram.