ServiceFinders historia


Aleksandar, Jeffrey och Vishal 2006
Kontoret i källaren 2007



Supertalanger 2011

En gång i tiden

Att hitta hantverkare brukade vara krångligt. Oftast var alternativen att bläddra i telefonkatalogen, eller fråga grannar och bekanta om tips. Och när man äntligen hittade ett intressant företag gällde det att kontrollera att de var seriösa. Så många timmar gick åt att leta efter företag, istället för att planera hur det nya köket skulle se ut, vilken väggfärg som matchade möblerna i sovrummet, eller vilket kakel som var snyggast i badrummet.

Allt började i källaren

År 2006 bestämde sig de tre vännerna Aleksandar Goga, Jeffrey Singh och Vishal Nanda att det där med att hitta seriösa företag kunde göras mycket snabbare, enklare och tryggare. Bara 19 år gamla satsade de allt på sin dröm. I en liten källarlokal på Norr Mälarstrand 60 i Stockholm föddes Tjänsteguiden, den första versionen av ServiceFinder.

Och i början var det inte lätt. Lokalen var trång och dammig med dålig luft, golvet lutade, datorerna var begagnade och hade tjocka crt-skärmar. Trion hade ingen tidigare erfarenhet av att driva ett företag, och begränsat med kapital och resurser att investera i företaget. Men det spelade ingen roll. De hade tiden, engagemanget och drivkraften som skulle ta dem därifrån. Det bekräftades under 2007 när företaget tog en plats på Internetworlds lista över Sveriges 25 hetaste nätentreprenörer.

Att vara pionjärer med visionen att förändra marknaden innebar många experiment, som både lyckades och misslyckades. Men de tre grundarna och alla medarbetare tog alltid till sig kritiken, och förbättrade tjänsten och utvecklade verksamheten med användarna i fokus.

Drömmen blir sann

Precis som idag besökte konsumenter en webbsida, och lämnade en förfrågan där de beskrev vad de behövde hjälp med. Därefter blev de kontaktade av kontrollerade företag som hade F-skatt och god ekonomi, och kunde jämföra och välja det mest prisvärda erbjudandet. Redan det första året använde 1 600 personer webbsidan för att hitta hjälp på ett snabbare, enklare och tryggare sätt än någonsin tidigare. Det stod klart tidigt att det var just letandet efter tjänsteföretag som folk ville undvika. 2009 bytte därför Tjänsteguiden namn till det modernare, tydligare och internationellt gångbara ServiceFinder. Samtidigt blev den färgen orange och logotypen med tummen upp en del av företagets identitet, och är det än idag.

Trots att tjänsteförmedling på webben var en nyhet var luften fylld av stora möjligheter. Efter mycket hårt arbete böjade det snabbväxande ServiceFinder attrahera privata investerare, och 2009 gick Bonnierkoncernen in som delägare. Plötsligt syntes ServiceFinder på tv och i dagspress – kanaler som trion bara drömde om några år tidigare i sin källarlokal. Den starka exponeringen och snabba tillväxten ledde snart till uppmärksamhet från annat håll.

I augusti 2011 blev ServiceFinder en del av Schibsted, en av Nordens största mediekoncerner. Det lilla entreprenörsdrivna företaget som föddes i en källare blev äntligen en medlem av familjen med många framgångsrika utmanare från den svenska marknaden, bland annat Blocket.se, hitta.se och Prisjakt. Med Schibsteds tydliga fokus på att utveckla morgondagens medier stod ServiceFinder inför en spännande resa.

Fortsättning följer…

Efter 11 år har företaget tagit sig från källaren till en marknadsledande position. Engagemanget och drivkraften som genomsyrar hela företaget uppmärksammades 2011 när grundarna fick en en femteplats på Veckans Affärers lista över Sveriges 101 supertalanger för 2011.

ServiceFinder uppmärksammas ofta i media, och bolaget har blivit den självklara aktören att gå till när tidningar vill veta mer om efterfrågan inom tjänstesektorn.

Vi samarbetar dagligen med några av Sveriges största sajter och företag för att ytterligare öka närvaron där tjänsten behövs som mest. Och många välkända aktörer kontaktar ServiceFinder för samarbeten som gynnar de anslutna företagen och användarna.

Bolaget har nu flyttat så centralt som det bara går för att komma närmare sina kunder och partners. Huvudkontoret finns idag på Stureplan 4C – någonting helt annat än den källare som grundarna en gång startade verksamheten i.

2016 så köpte Schibsted upp resterande aktier i företaget av de tre grundarna, och koncernen är idag ensam ägare av ServiceFinder.

Vill du vara med och skriva nästa kapitel i ServiceFinders historia?
Sök någon av våra lediga tjänster idag.

Mer information om hur allt startade och vår historia hittar du på http://www.servicefinder-historia.se