
Panema Installation AB
VVS
Om Panema Installation AB
Panema hjÀlper till med alla typer av installationer inom vÀrme och sanitet, stora som smÄ. Det kan handla om enkla vs-installationer för exempelvis bostÀder eller kontor, eller mer komplicerade installationer för industrier, sjukhus eller badhus.Panema bestÄr idag av 32st anstÀllda.
För Panema handlar vs om smarta lösningar som fungerar utan avbrott. För oss Ă€r det dessutom viktigt att vĂ„ra installationer Ă€r energioptimerade och vi hjĂ€lper gĂ€rna till att minska vatten- och energianvĂ€ndningen dĂ€r det Ă€r möjligt â till exempel genom injustering av vĂ€rmesystem, byte till nya energisnĂ„la pumpar eller termostatbyte.
Panemas vs-montörer Àr proffs pÄ allt som har med bÄde vÀrme och sanitet att göra. Vs Àr ett stor omrÄde som rymmer mycket. AlltifrÄn installation av vÀrmepumpar i bostÀder till stora vÀrmecentraler i industrier och allt dÀremellan.
Timpriser för löpande jobb
Minimidebitering zon A inklusive 1 arbetstimme och framkörning, 1950 kr (1365 kr efter ROT) Minimidebitering zon B inklusive 1 arbetstimme och framkörning, 2200 kr (1540 kr efter ROT) Minimidebitering zon C inklusive 1 arbetstimme och framkörning, 2500 kr (1750 kr efter ROT)
Normal timdebitering 800 kr/timme (560 kr efter ROT). Per pÄbörjad timme efter startkostnaden. (1) Förhöjd timdebitering 960 kr/timme (840 kr efter ROT). Per pÄbörjad timme efter startkostnaden. (2) Sen avbokningsavgift. 850 kr (3)
Material debiteras enligt LundagrossistenŽs gÀllande grundprislista. Bilkostnad för tillkommande besök (vanligtvis arbeten som pÄgÄr under flera dagar) 619 kr
1. GÀller nÀr Panema tillhandahÄller allt material som monteras.
2. GÀller vid utredningar/felsökningar, eller nÀr Panema monterar/installerar material som kund tillhandahÄller.
3. Vid avbokning senare Àn klockan 12:00 nÀrmaste helgfria vardagen innan avtalad tid. Vid utebliven avbokning debiteras framkörning t.e.x. ingen hemma vid avtalad tid.
I övrigt gÀller leveransbestÀmmelser för konsument. För samtliga arbeten gÀller följande. Eventuella parkeringskostnader, trÀngselavgifter och fÀrjeavgifter debiteras.
Faktureringsavgift om 50 kr tillkommer. Moms ingÄr i samtliga priser enligt ovan.
I arbetstiden (timdebiteringen) innefattas följande: Kommunicering med kund via telefon, e-post, sms och liknanden, resa till och frÄn arbetsplatsen, leta parkering, ev. anskaffning av material, tid pÄ plats, tidrapportering, skriva protokoll/intyg/ritningar och pÄfyllning material till servicebil.
Zon A gÀller inom: Stockholm city.
Zon B gÀller mellan följande: 2 mil runt Stockholm city.
Zon C gÀller inom övriga kommuner i Stockholms lÀn. Förutom NorrtÀlje, Uppsala och NynÀshamn dÀr det Àven tillkommer milkostnad.
Ytterligare information
NĂ€r bestĂ€llaren avser att utnyttja möjligheten till skattereduktion för hushĂ„llsarbeten enligt 67 kap Inkomstskattelagen avseende det aktuella uppdraget. Parterna gör den gemensamma bedömningen att arbetena Ă€r av den arten att de helt eller delvis utgör sĂ„dana arbeten avseende reparationer, underhĂ„ll, ombyggnad eller tillbyggnad (ROT-arbeten) som omfattas av dessa regler. Enligt den s.k. fakturaÂmodellen gĂ€ller frĂ„n den 1 januari 2016 att bestĂ€llare ska faktureras hela ersĂ€ttningen för arbetena och betala hela ersĂ€ttningen minskad med ett belopp som motsvarar 30 % av arbetskostnaden inklusive moms, dock högst 50 000 kr.
1. Parterna Àr överens om att fakturamodellen ska anvÀndas för detta uppdrag.
2. BestĂ€llaren ska â om entreprenören sĂ„ begĂ€r â överlĂ€mna meddelande frĂ„n Skatteverket om den totala preliminĂ€ra skattereduktion som bestĂ€llaren tillgodorĂ€knats.
3. BestĂ€llaren försĂ€krar att han/hon Ă€r â helt eller delvis â Ă€gare/innehavare av angiven fastighet/bostadsrĂ€tt.
4. Entreprenören ska i faktura sÀrskilt redovisa arbetskostnaden.
5. För det fall Skatteverket efter begĂ€ran inte medger â helt eller delvis â utbetalning Ă€ger entreprenören rĂ€tt att omgĂ„ende fakturera bestĂ€llaren Ă„terstĂ„ende del av arbetskostnaden.
BestÀllaren Àr betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erlÀggas till entreprenören inom 10 dagar frÄn faktureringen. DröjsmÄlsrÀnta utgÄr frÄn och med den dag entreprenören begÀrde utbetalning frÄn Skatteverket. En administrativ avgift tillkommer i dessa fall pÄ 250 kr.
Leveransvillkor
1. KonsumenttjÀnstlagen. KonsumenttjÀnstlagen (SFS1985:716) innehÄller utförliga, till stor del tvingande, regler om företags och konsumenters rÀttigheter och skyldigheter. De följande bestÀmmelserna anknyter till och kompletterar rubricerande.
2. Fastighetens beskaffenhet. Konsumenten svarar för att fastigheten och dess VVS-anlÀggning har en sÄdan beskaffenhet som konsumenten uppgett, sÄvida inte företaget vid en fackmÀssig bedömning uppenbarligen borde ha insett att upp-gifterna inte stÀmde med de verkliga förhÄllandena.
3. Avgifter mm. Serviceavgifter, anslutningsavgifter, lösen av handlingar samt avgifter för besiktningar och kostnader för anmÀlningsritningar skall betalas av konsumenten.
4. FackmÀssighet. Företaget skall utföra arbetet fackmÀssigt. Företaget skall ocksÄ med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samrÄda med konsumenten i den utstrÀckning som det behövs och Àr möjligt.
5. Ritningar mm. Alla ritningar och tekniska handlingar som företaget överlÀmnat till konsumenten förblir företagets egendom och fÄr inte i ett illojalt syfte delges eller överlÀmnas till utomstÄende. Bilagor till anbud, som inte antas, skall ÄterstÀllas till företaget. Ansvaret för riktigheten av ritningar, konstruktioner och uppgifter Ävilar den part som tillhandahÄllit dem.
6. Undantagna arbeten mm. Om inte annat avtalats gÀller följande: Alla byggnadsarbeten, som kan föranledas av de arbeten tjÀnsten omfattar:
6.1 HÄltagningar <30mm och ursparningar för rör samt för sÄdana konsoler, bÀr- och hÀngseljÀrn, som Àr avsedda för större apparater sÄsom varmvattencisterner mm samt efterlagningar av alla slag.
6.2 InklÀdningar av rörledningar eller vÀrmare som skall döljas. GrÀvnings-, sprÀngnings-, drÀnerings-, grundlÀggnings- och igenfyllningsarbeten, eventuellt förekommande spÄntning och vattenlÀnsningar samt framforsling av grus till rör-gravar.
6.3 Arbeten som ankommer pÄ vederbörande myndigheter.
6.4 Alla slags mÄlningsarbeten pÄ arbetsplatsen.
6.5 Elektriska installationer och material.
6.6 Asbestsanering.
6.7 Företaget tar inget ansvar vid skador pÄ befintlig anlÀggning om det inte föreligger att företaget har varit vÄrdslöst.
6.8 SkyddstÀckning av golv, vÀggar och andra kÀnsliga ytor. Det Äligger bestÀllaren att skyddstÀcka. Panema tar inget ansvar p.g.a. bristande skyddstÀckning.
7. Betalning.
Betalning för utfört arbete skall erlĂ€ggas senast 10 dagar efter fakturans poststĂ€mpel eller fakturadag. Fakturering fĂ„r ske sĂ„ snart arbetet fĂ€rdigstĂ€lls, dock fĂ„r vid leverans av sakvaror av typ vĂ€rmare, blandare, porslin, badkar, etc. ĂĄ-conto-fakturering av varan pris inkl. moms sĂ„ snart varan levererats till konsumenten. DĂ€r avtalet eller berĂ€knat pris överstiger ett (1) basbelopp eller om arbetet pĂ„gĂ„r lĂ€ngre Ă€n en mĂ„nad fĂ„r delfakturering ske enligt betalningsplan eller i mĂ„n av utfört arbete. Levererat material förblir â i den omfattning lag medger â företagets egendom till dess att arbetet blivit till fullo betalt. Faktureringsavgift 50 kr
DröjsmÄlsrÀnta utgÄr enligt lag dock lÀgst 23 %- enheter per Är.
8. IordningstÀllande, rengöring, stÀdning. Det Äligger konsumenten att om inte annat avtalats flytta möbler och andra föremÄl samt i övrigt tillse att arbetsplatsen Àr i sÄdant skick att uppdraget kan utföras. Rengörning och stÀdning (omhÀndertagande av emballage, spill och demonterat material etc.) IngÄr inte i uppdraget. Företaget skall dock tillse att vid avlÀmnade utföra en grovstÀdning.
9. SkadestÄnd. Konsumenten har under i KonsumenttjÀnstlagen angivna förutsÀttningar rÀtt till ersÀttning för skada.
10. Garanti. För utfört arbete och levererat material lÀmnar företaget garanti för brist och fel under tvÄ Är. För brist och fel som framtrÀder efter garantitiden har företaget ett ansvar enligt konsumenttjÀnstlagen. 11. Reklamation vid fel mm. Företaget ansvarar för fel endast om konsumenten inom 2 mÄnader efter det att han mÀrkt felet eller inom den lÀngre tid som kan anses skÀlig underrÀttar företaget (reklamerar).
Företaget har rÀtt att avhjÀlpa felet sjÀlvt eller genom att anlita annat företag. AvhjÀlpandet fÄr göras pÄ annan plats Àn hos konsumenten. Konsumenten fÄr avböja avhjÀlpande om han har nÄgot sÀrskilt skÀl till det. Om konsumenten gör en omotiverad reklamation fÄr företaget ta ut ersÀttning för arbete och kostnader som föranletts dÀrav.
12. à ngerrÀtt. 14 dagars ÄngerrÀtten gÀller frÄn dagen dÄ bokning av tjÀnst görs. PÄbörjas tjÀnsten inom 14 dagar frÄn bokning eller avtalets tecknade gÀller inte ÄngerrÀtten och konsumenten har genom tecknade av avtal eller bokning godkÀnt detta.
13. Tvist. Om det uppkommer tvist angÄende arbete som omfattas av dessa bestÀmmelser bör i första hand konsumenten vÀnda sig till AllmÀnna reklamationsnÀmnden (ARN) som prövar tvisten i den mÄn nÀmnden anser sig behörig.
7
Utförda jobb via Servicefinder
Baserat pÄ de jobb dÀr konsumenten bekrÀftat att de har valt Panema Installation AB. Det faktiska antalet utförda jobb kan vara högre.Bolagsuppgifter
Organisationsnummer 559158-5780
Bolagsform Privat aktiebolag
Registrerat 2018-05-09
Momsregistrerat
2020-10
Registrerat för F-skatt
2020-09
SNI
81210â
LokalvÄrd
43221â
VĂ€rme- och sanitetsarbeten
Verksamhetsbeskrivning
Bedriva installations-och serviceverksamhet inom vÀrme och sanitet, rörlÀggning, kyla. RÄdgivningsverksamhet verkstadsrörelse och Àga och förvalta fast och lös egendom.