”Servicefinder är en tillväxtfaktor för oss”

Företaget Topalli Bygg är medlemmar i Servicefinder sedan flera år tillbaka. Deras koncept är tydlighet och att sätta kunden i fokus. Här berättar marknadsansvarig Per Malmström om hur de lyckats bygga upp sitt varumärke och tredubbla omsättningen på bara ett år.

Per Malmström kom i kontakt med Topalli Bygg under en period då han egentligen ville trappa ner på jobb. Ett lyckat samarbete gjorde att de fortsatte arbeta tillsammans och idag är Per marknadsansvarig på företaget.

– Att jag började arbeta där har mycket att göra med grundaren av Topalli Bygg, Besmir Topalli. Han är otroligt kompetent och vi kompletterar varandra väldigt bra. Vi ser affären, kunden och projektleveransen på samma sätt och håller mycket hög kvalité. 

Topalli Bygg är verksamma i Göteborg och gör alltifrån träarbeten som altaner och carport till stenläggning, murar, dränering, målning. Att få in dessa typer av uppdrag är fokus när de använder Servicefinder och hittills har de lyckats bra. ”Vi vinner ungefär 7 av 10 jobb. Den senaste veckan har vi hämtat fyra dräneringsjobb och vunnit två av dem”, berättar Per. 

Per själv sköter all kundkontakt, skriver offerter och avtal och ser till så att allt flyter på som det ska.  Att sätta kunden i fokus och jobba med långsiktiga kundrelationer är viktigt för företaget.

– Vi är helt unika i vårt sätt att driva företag vi är otroligt noggranna, kompetenta och ordningsamma. Förutom vår kompetens är vår styrka närheten till kund. Kund kan ringa oss när som helst med funderingar och frågor och vi svarar snabbt. När vi lämnar arbetsplatsen är det alltid snyggt och prydligt. Tack vare det här har vi fått in mycket fina omdömen från våra kunder. Jag ber alltid kunder att lämna omdömen om oss. De får skriva precis vad de vill, så länge de skriver!

Företaget gick med i Servicefinder för 6 år sedan och fick effekt av tjänsten direkt.  Per menar att framgången beror på det stöd de fått från Servicefinder, men också att de använt tjänsten aktivt.

– I starten var jag väldigt aktiv i dialogen med vår kontaktperson gällande hur vi ska göra och hur vi ska tänka. Vårt tillvägagångssätt är att vara aktiva och kontakta kunden direkt.  Jag skickar ett meddelande, presenterar oss och skriver att vi kommer att höra av oss inom kort. Sedan låter jag det gå en halvtimme och därefter ringer jag och bokar ett besök. Jag gillar att Servicefinder skickar sms och mail med tips på hur man vinner uppdrag. Det är upp till oss entreprenörer att vara aktiva och faktiskt nyttja tjänsten. Är man aktiv så har man alla möjligheter att lyckas!  

Per berättar vidare att Servicefinder har spelat en viktig roll i deras tillväxtresa.

– Även om vi börjar få referensuppdrag kommer vi att fortsätta använda Servicefinder. Servicefinder är en tillväxtfaktor för oss. Totalt sett har vi säkert 50 kunder, om inte mer, som vi fått via Servicefinder. Vi är 7 personer som jobbar operativt och vi expanderar varje år. I år så tredubblar vi omsättningen jämfört med förra året. Vårt mål är göra ett avtryck på göteborgsmarknaden!

3 framgångstips från Topalli Bygg

Ta hjälp av din kontaktperson

”Man behöver inte ha ett stort nätverk eller ingå i samarbetsforum för att växa. Vi har en bra kontaktperson på Servicefinder och den kontakten fungerar utmärkt för att förstå processen och vad den innebär. Investerar man 20.000 kr i tjänsten varje år så får man snabbt tillbaka det.”

Referera till Servicefinder

”När vi pratar med kund säger vi alltid att vi fått kontakten från Servicefinder. Vi berättar att Servicefinder ställer krav på företag för att få medverka och att vi har kvalificerat oss. En del kunder väljer oss tack vare det. Det är viktigt att trycka på kvalitén och att man syns i samarbete med en tjänst som har en seriös prägel.”

Var aktiv och leverera med kvalité

”Det gäller att ta leaden på affärsprocessen för att vinna jobb. Om jag inte svarar på ett jobb på 5 minuter så får jag ett sms från Besmir där han frågar om jag ropat in jobbet än. Vi är otroligt aktiva och är bland de första som svarar på jobb. När vi väl kontaktar kunden är vi informativa, hänvisar till vår hemsida och bokar in ett möte så snabbt det går. Och framför allt leverera med hög kvalité för att leva upp till Servicefinders goda rykte. ”