”Jag har kommit långt på kort tid tack vare Servicefinder”

Geir Haugen gick med i Servicefinder efter årsskiftet för att få igång affärerna på sitt nystartade företag. Bara några månader in i tjänsten har han lyckats vinna kundernas hjärtan och förtroende med 5 av 5 stjärnor i omdöme. Här avslöjar han hemligheten bakom sin framgång med Servicefinder.

Geir Haugen har en bakgrund inom installation och byggbranschen och har arbetat som alltifrån montör till filialchef och VD. Innan han startade Grönalund Svets & Maskin hade han gått i starta eget-tankar under flera år. Det var dock inte förrän oktober 2020 som han gjorde slag i saken och blev egenföretagare.

– Jag tycker det är fantastiskt kul att få vara ute och träffa folk och jobba. Så efter många om och men så kände jag att det är dags att göra det innan jag blir pensionär. Mitt ordinarie jobb är besiktning- och kontrollansvarig, men jag fick göra en deal med min chef att jag skulle få ta lite tjänstledigt för att driva eget.

Han berättar vidare att det inte hände så mycket med det egna företaget förrän efter årsskiftet då han blev kontaktad av Servicefinder.

– Jag var lite fundersam kring det här upplägget med att man får uppslag till kunder. Men sedan bestämde jag mig för att hänga på och fick rätt så omgående kunder. Då blev det att jag styrde om verksamheten från det ursprungliga tänket, dvs vägunderhåll och reparationssvetsning, till att satsa mer på trädfällning, stubbfräsning och trädgårdsskötsel.

Att tjänsten fungerade så snabbt för Geir tror han själv beror på att han paketerat sitt erbjudande bra och har lång erfarenhet av kundbemötande.

– Jag håller det enkelt med ett fast pris och tänker hur jag själv skulle vilja ha det när jag får en offert. Sedan är halva förtjänsten kundbemötandet. Jag tänker alltid: “Hur kan jag presentera mig själv och mitt företag så att jag lyckas förmedla att jag är en duktig och seriös företagare?”

Geir tror inte att han hade kommit så långt på så kort tid om det inte vore för Servicefinder. Han flyttade till Skåne för tre år sedan och har inte många kontakter att dra i för att hitta uppdrag.

– Det hade varit svårt för mig att hitta uppdrag utan Servicefinder. Men jag tror också att mina tidigare erfarenheter hjälpt mig mycket. Har man inte förmågan att ta kontakt med kunder så hjälper det inte att man får uppdrag skickade till sig. Det bästa med tjänsten är alla fina omdömen jag fått. Som nystartat företag finns det ingen historik att bolla på, men med hjälp av omdömen kan jag få bra reklam för kvalitén av de arbeten jag utför. Långsiktigt är det viktigt att man har möjlighet att visa upp referenser!

Inom två år hoppas Geir kunna försörja sig på företaget och ha en anställd.

– Men vi får se vad som händer efter två år, lägger han till med ett skratt. När man börjar något blir det ofta ringar på vattnet som har en tendens att bli större än vad man hade tänkt från början. Jag märker att jag har börjat få uppdrag av grannar och bekanta till kunder jag fått via Servicefinder. Det börjar bli lite självgående och mitt bekymmer just nu är att jag skulle behöva vara mer tjänstledig än vad jag är idag. Men det är ett bra bekymmer!